Detta är ett fängelse

Direktörerna för fängelset vet ju att vi ska komma men just nu står vi tre och chauffören Herr Mirek ändå utanför, det pågår någon form av dialog eller det låter som förhandling i mina öron, in genom en liten lucka i den bruna dörren förhandlar chaufför Mirek och Patrycja omvartannat.  

-Ska vi få komma egentligen? - Har det hänt något, varför måste vi vänta utanför?

Jag kliver fram mot den bruna dörren, jag kan också få kika in genom luckan nu, ryggar direkt tillbaka med ett ryck, möts av ett par ögon bakom Coronamask, så nära!


Vi står vid bilen nu istället lutar oss lite på den i solskenet,  vi står där ändå en 20 minuter cirka och väntar. Så öppnas den bruna dörren plötsligt och snabbt och med rappa steg kommer två direktörer ut, kvinnan är uniformsklädd: jag reagerar dels på att uniformen påminner om svunnen tid, stärkt tygkeps, en mundering jag sällan ser bär hon, men inte han och och dels verkar de så stressade! De tittar inte alls på oss, på  mig och min syster i ögonen ( så  känns det för mig nu, jag kanske inbillar mig) och det pratar  rappt och snabb polska med vår guide och chaufför herr Mirek

. -Men har det liksom hänt något säger jag tyst till min syster? De vet ju att vi ska komma hit, och - Ehh de verkar inte direkt överväldigade att vi ska ta deras tid,  till detta, här kommer vi, svenska kvinnor och SKA FORSKA om vår lilla mormor för länge länge sen. Är det kanske onödigt, dumt att ta deras viktiga jobbtid till detta?

Och är det kanske farligt att gå in?  Jag känner att jag mitt i all planering och coronastress, uppladdning inför resan har glömt känna in att vi kommer att besök ett riktigt fängelse med fångar där inne och nu ska vi gå in. Den känslan överrumplar mig nu, att  där inne måste människor hållas, förvaras och hållas fångna.

-Jag vet inte om jag vill gå in, säger jag.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel