En gyllene ängel

Vi  swishar igenom hennes födelseort  på mindre än en minut, inte för att vi kör så fort utan för att den lilla byn bara består av en gata, några hus på varje  sida, det är detta som är mormors födelseby, WIATROWIEC står det på en skylt och det är den ort som står angiven på all dokumentation jag fått ta del av via arkiven.
Här är hon född, jag hittade min rot tänker jag när jag tittar ut genom bilrutan
kanske om det nu är så 
 en stjälk  iallafall
jag hittade något
Vi åker inom kyrkan på hemvägen, därifrån min släkting i höstas skrev- vi har hittat hennes namn här; Stanislawa Zborowiecka står handskrivet på ett litet kort här. Namn och födelsenummer, så bokförde man på kyrkokort .
Kyrkan är nedstängd nu om det är för kvällen eller för Corona, men vi smyger in ändå, vårt sällskap viskar medan vi försiktigt rör oss i den nedsläckta kyrkan
Det glimrande altaret där framme och kyrkans prydnader tar sig med suddigt gnister genom mörkret och våra viskande röster på polska och svenska.
Vi betraktar en avbild, en ängel med ett gyllene ansikte genom dunklet. Min syster tar en bild på den 
-Det här är till din blogg, säger hon.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau