Han dansar, on tanczy

-Jag ska lära dig att dansa kära syster!  

Jozef svänger henne den dunkla lokalen, håller henne om midjan och snurrar. Trubadurerna spelar, musiken är polsk och rysk, så som deras far vill ha den. Människorna här stampar takten, svettas och skrattar. Han gnisttrar med bärnstensbruna ögon, gör den där minen som alltid får henne full i skratt. Hans mörka lockar är svettigt i sidorna och den vita skjortan blöt, en hängsla har fallit ner på sidan. Hans mun är bred av glädje ju mer de dansar och svänger och skrattar, stampar i takt, hakar i vännerna, snurrar runt, svänger runt. Sterarinljusen fladdrar och ger skuggor på väggarna i den mörklagda lokalen.

Stanislawa är 14 år och hennes bror har bjudit ner henne i källarlokalen. Det är hennes första afton på något sådant här någonsin, det ilar i magen av dansen och stämningen. Samtidigt bränner det på insidan när hon ser de uppsluppna figurerna i takt till musiken. De får egentligen inte, det är farligt, det är utegångsförbud i deras by, ja i hela Polen. Men Jozef verkar inte tänka på det just nu- Hans rör sig energetiskt i takten, munnen blir bara bredare och bredare när han till slut med ett kast får upp henne på raka armar upp i luften och utropar:


- Jag ska lära dig allt jag kan kära syster!! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel