Platsen jag befinner mig på


Så står jag utanför Auschwitz,
en brun tegelbyggnad, en mild nästan regn i luften- dag i oktober 2020. Ett antal människor framför mig i köntrots allt, coronamaskar. Jag känner mig dubbel, dels glad och uppspelt- Jag har väntat så länge på den här resan och att få göra den tillsammans med proffsiga entusiasmerande Polska institutet, som vi har planerat, och nu har vi tagit oss hit till Oświęcim med privatchaufför och ringlande färd över böljande landskap som får mig att tänka på Skåne ( jag får såklart be om ett stopp på en mack och få tag på tablett; hittade ett supersmidigt litet rör för handväskan innehållande koffeindroppar och något mer- har inte sett formatet så i Sverige?)
Jag är alltså på resa, ute i vida världen trots pockande coronarestriktioner, upplever jag och träffar spännande människor!
Men dels tyngd. Platsen jag befinner mig på, Auschwitz.
Jag kliver in, förvånas över säkerhetspådraget i entrén där inne, känner mig lite tagen av metalldetektorn och scannern. Varför kommer människor hit och med vilka syften? 
Mitt syfte är,  eller jag…. jag letar, söker efter något?
Och nu står jag här på plats och slås av känslan- Varför har jag inte åkt hit tidigare i mitt liv, jag hade ju kunnat åka hit nästan när som helst?


Kommentarer

  1. är det intressant för dig? Ett film är fri https://wjff.pl/en/film/the-memory-of-auschwitz/

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel