Det dolda Polen

 Polen har varit något dolt för mig, något dolt och aningen mörkt. Rovor och betor, jord, och slit och släp på ett språk med ljud jag varken förstår eller kan uttala.

Det kommer polacker till mormors trädgård om somrarna, påverkade efter långa dagars arbete på fälten. De drar i jorden, ligger på knä från gryning till kväll, de behöver pengar. Bonden erbjuder jobb och de tar varje timme, 

Ibland kan de få sluta tidigare, en enstaka eftermiddag, och då kommer de solstekta och krokade till min mormors trädgård. Mormor lagar någon enkel mat, soppa, och serverar dricka till.

Gruppen pratar i mun och skrattar, är uppsluppna med en ram av trötthet, något lösa i konturerna. Sommarträdgården upptas av deras stämmor, doft av varm hud, maten och snapsen de tar till, någon tänder en cigarett.

Jag är ett barn och håller mig i bakgrunden. Jag står vid planket vid stockrosorna och drar i min klänningskant, känner mig lite osäker, de här människorna är en annan värld. Medan jag iakttar deras pratande ansikten ibland vända mot mig med leenden, utan att förstå ett ord tänker jag på mina röda tofflor.

Tofflorna är för små, lite snedgångna och skavd färg på tårna, men jag tycker om de tofflorna, de är mina. Jag vet att mormor vill ta mina tofflor med i lasset som ska till Polen vid sommarens slut. Jag vill sova med dem under min kudde i natt igen,




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel