Fake news, vår tids sjuka?

Fake news är vår  tids sjuka, förvrängningen? Hur många filter har du på och hur lätt att glida på orden, vad finns där bakom din skärm?

Svårare då att öga för öga säga:

- Jag tänker behandla DIG orättvist i mina prioriteringar, resursfördelningar, nedskärningar av pengapotten. Nära någon av kött och blod är det svårare att välja bort, eller snarare- det blir lättare att då SE med klara ögon, eller?


Nu betraktar vi stora bilder i utställningen här, åh, låt mig tränga igenom betraktelsen tänker jag. Jag måste känna och jag känner faktiskt emedan jag tar in ett fotografi; en lång kö av välklädda judar med sin packning och sina familjer fina frisyrer fortfarande, stjärnmärkta står de och köar för att få komma in hit, de vill med tåget in hit.

 

Hur kunde det bli så, hur kunde de tro så gott- tro hopp och kärlek, vakna!


Jag vet inte riktigt vad som är värst, att förstå innan att tåget du nu sitter på, det går inte att stiga av och det tar dig raka spåret in i den bruna drakens käft

eller att stiga av tåget och först då förstå- de tänker ta ditt liv nu


Min mormor blev lurad hit, hon trodde att något annat väntade henne.


Jag står här och betraktar fotografiet av de väntande förhoppningsfulla judarna.

Jag gör den här resan för att jag söker efter någon form av svar eller förståelse.

På sätt och vis är jag rädd att svaret finns här i Auschwitz.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel