Jag söker efter mina rötter, eller om det är stjälk

´¨

Jag söker efter mina rötter,  eller om det är stjälk, här i den här baracken var min mormor fånge och slav. Ett år ca om alla datum stämmer, håller på att undersöka,
 


Varje morgon,

hur var det att vakna här inklämd bland andra kroppar i de här båsen, många sjuka, döende, rädda, jämrades det? Smiddes de planer eller var de tysta innanför sina skal, uppgivna? Sökte de tröst eller distanserade de sig? Att vakna där i det grå, i den totala kylan eller om årstiden var varm,  bara ta sig samman upp och fort gå ut, - Hur är vädret, hur känner jag mig idag, hur stel är min kropp,  tänkte man så tro? 


Räta till sin kläd; hade de fångdräkter på hela tiden, räta till håret om det hade vuxit ut något och gå från stallet, det plågsamma sjuka stallet till nästa, den verkliga faran- arbetsfältet, för att hugga spadens spets ännu en gång, gräva och -Appell, var beredd, sträck på dig, snurra stark , stå modell!


Varje morgon gick min mormor ut härifrån, varje morgon tänkte hon, inte titta till höger, inte titta till höger. Där ligger nattens skörd, där ligger....vet ni hur de hanterade, vad som lades där till höger, man bara lastade på. Kanske även gårdagsnattens


- Inte titta dit, tänkte Stanislawa. Gå ut och gräv, du måste gräva där du står.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel