Tillfångatagen i sitt hem

Min mormor försvann från sitt hem. Det är morgon när SS kommer för att hämta henne.

Hon behöver inte snudda mark, de håller henne hårt i varsin arm, i baksätet förs hon in i gestapobilen medan de läser upp protokollet. Hon är upprorsmakare, samhällsfarlig syster till en efterlyst terrorist.  Stanislawa protesterar inte, bara vänder sig om till sin familj -Gud vare med Er, jag älskar Er.


Det värsta är mammas skrikande bön på knä. - Jag klarar mig mamma, säger Stanislawa, snälla mamma, jag klarar mig, -Dam sobie rade. Hon blickar ut på vägen, deras byväg som hon älskat så, lekt, hoppat fram med sina syskon, och bilen rullar iväg - Vad har du gjort lilla Stanislawa, vad HAR DU GJORT!


Domen är isoleringscell i ett år på det lokala fängelset. 

Dörren slår igen om henne, tungt, ett litet gallerfönster,  en brits en pall, lunchluckan, sedan bara tystnaden. Utanförskänslan, lever hon? -Andas säger något till henne, inte få panik Stani, du kan ju bara sitta här, sitt här, titta på de fyra vita väggarna, känn britsen under dig, säger något inom henne.


Hur länge sitter hon här i sin särk isolerad, dagar, veckor?  Hon är 14 år och tänker igenom sitt liv, tänker igenom alla fel hon gjort. Känner hon någon skuld, känner hon något? Hon vet inte. 


77 år senare är det jag som står utanför en brun plåtdörr,  någon flaggvimpel, annars mur, staket, taggtråd, en gallergrind. Vi har kört hit under ännu en vinglig bilfärd, chauffören svänger in på parkeringen, vi är framme.

Brun dörr som sagt. Det är detta som är fängelset.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel