Vad är kvar när drömmar slocknar

 Jag skulle vilja ge dig livet,

eller i  allafall stoltheten eller iallafall förståelsen, viskade, var det vinden som viskade

sedan dess, sedan DÅ; finns bara ett enda stort frågetecken

du måste leva, men du vet egentligen inte varför,

du bara finns

dina instinkter och lustar får du helst ej följa, heller ej finns det egentligen så mycket EGENTLIGEN om du drar undan gardinen lite, öppnar asken och slås av tanken? Eller är tvärtom oändligt

kanske måste du bara gräva  människor vill hitta något att bli stolta över, de vill liksom...

Min mormor fann två ungerska unga kvinnor i baracken, hon beundrade dem, det berättade mormor för mig. Mitt i allt fanns beundran, och varför det, för att...för att de var från Ungern, lite annorlunda än henne? 

eller bara för att hon var tvungen att beundra något?

vad är kvar när drömmar slocknar



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel