Som skator i skymningen

 Auschwitz Birkenau på kvällen, jag vandrar över Auschwitz Birkenau på kvällen,

här är det alltid kväll, skymning, tänker jag, kom ljuset någonsin hit?

Utkikstornen, vapentornen står som mörka skator över hela området. Här stod nazisterna, SS, Gestapo, jag vet inte vad jag ska kalla dem riktigt och siktade på försvagade fångar.

Fångarna står böjda över sin arbetsuppgift, måste gräva en väg, den ledet till gaskammaren. Spadar spetsas ner, gång på gång måste de ta nytt spadtag, hugg i hård mark. snart vinterns tjäle, klangljud från varje spets, och så mitt i

ett dån, ett kallt skott avlossas,

Rök i luften, en duns från någonstans, gud vem var det den här gången, vem var det, kroppen hängs upp i lägret sedan.

Jag ryser när jag går förbi de mörka skuggtornen, skatorna, kråkorna. Övervakningen obehaglig i sig.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel