Vi behöver ruinerna

Vi står vid minnesplatsen, monumentet.

Det är bara vi här, det är nästan bara vi på hela området, kargt folktomt, och nu står vi står vid minnesplatsen, det skymmer.

Vi fem, nya för varandra under det senaste dygnet, träder spontant in i en tyst minut framför minnesstenen och just då-  basunen av en kyrkklocka där borta någonstans.

Jag tänker- Den här minnesplatsen, eller minnet av det här, allt det som pågick exakt här borde vara spritt, utspritt över världen borde minnet vara, kunskapen vara?

men så är det säkert redan,  minnet och kunskapen om vad som skedde med människorna här, processerna som drev allt till den här yttersta punkten- det är redan väl förankrat?

Beträd ej rutinerna säger skylten, rör ej ruinerna.

Jag tänker- Jag vill vara mer i ruinerna, vi behöver minnas ruinerna, vi behöver ruinerna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel