Rädsla är rätt ord

Men det är egentligen för sent att tveka.

Den bruna dörren öppnas och vi ska stiga in några i taget. Först in är min syster, Patrycja och jag.

I samma sekund som jag tar ett steg in över tröskeln överrumplas jag. Jag visste inte att där väntar tre eller fyra uniformerade vakter, om det är uniform de har, eller bara egna muskler, har de vapen?

Jag ser inte riktigt, de beordrar mig med snabba rörelser och rapp polska. De är bakom munskydd och de liksom tar i mig, jag måste snabbt lägga alla mina grejor på ett band, snabbt lämna av min väska och jacka och gå in igenom metalldetektorn, och allt under loppet av några sekunder samtidigt som den tunga bruna dörren igen bakom mig.

Jag är i fängelset.

Vakterna kontrollerar mig utan att liksom titta på mig, tar intensivt i grejor på bandet, jag ska bara slussas igenom och jag förstår inte ett ord av vad de säger. Det är något med att de vet proceduren och att jag inte alls vet den som skrämmer mig.

Livet innan tänker jag, mitt liv som jag tyckt varit enahanda, händelselöst. Min tillvaro där hemma verkar med ens så oerhört givande! Men nu, nu finns bara det här mellanrummet av de här uniformsmännen och bakom dem ytterligare en tung dörr intill den riktiga början, bakom mig, den brun utgången. Direktörerna och chauffören är ju kvar där utanför - Varför följde inte någon av dem med oss in hit slås jag av.

 '

Jag orkar inte hålla emot den pockande känslan, har stött på den tidigare, tycker inte om den

-Jag vill ut igen, hör jag mig själv säga på svenska till uniform vakterna, - I have to go out a little, säger jag, please let me out again. Någon sekunds tvekan, alla tittar på mig, jag vrider på mig, ser jag stressad ut?

-Jag måste nog få gå ut lite, jag behöver lite luft, förtydligar jag

Håller andan.

Så öppnas den bruna dörren igen.

Och där är parkeringen, den ligger framför mig, åh parkeringen! Den är helt underbar, och jag tar ett snabbt kliv ut till de förvånade direktörerna och chaufförherr Minek Jag kan inte riktigt hålla tillbaka tårarna, - Jag är ledsen säger jag på svenska och lägger till- I feel a little confused. De svarar mig på polska, jag känner att de avsynar mig något, jag skäms såklart. Men jag kan stå där med dem någon minut, få ta frisk luft, samla mig och gå in igen? Jag ler svagt försöker hålla emot tårar.

Det är inte förrän jag tar ett djupt andetag ut mot den här underbara parkeringen och nu jag inser vad jag inte riktigt kände i Auschwitz Birkenau. Det var något jag saknade där, något som behövde gripa mig för att jag skulle få mer helhet. Rädslan. 

Rädsla är helt rätt ord.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel