Middagssorl på polska

Nu sitter jag här vid middagsbordet, fin buffé och maten, så vällagad och god, jag vet inte hur jag ska kunna ge ord för maten. Kött, kyckling, potatis, sås, gelé, jag som inte är intresserad av mat egentligen. Jan presenterar sina hemmaodlade bärviner, vi drack dem sist också, man kan bara smutta, de är ganska starka.

Jag tycker om att ta in hur mina polska släktingar, så länge sedan vi träffades nu, bara pratar, pratar, pratar över mitt huvud på polska. Patrycja översätter också, snabba rader emellan förstås, men jag tycker om känslan att de här människorna tar för givet att jag inte känner mig utanför eller exkluderad, vi kan skippa den ängsliga känslan om
att inte förstå, eller är det ens viktigt det som sägs? Det gör inget om man skulle råka avbryta heller och man behöver inte förstå allt. lite härligt prat bara; okej att inte förstå, okej att råka avbryta och nu pratar de visst om mig? Mitt i vqxxqqvvvwvg svvsbhbwq vxbbzvvw  kommer ett ”Johanna”- alla blickar och ler åt mig, sen kommer ett ”Jenny”- alla blickar och ler åt henne, vi sträcker på oss på våra extrastolar. Därefter flera gånger mellan rappa rader kommer ”Steffi”- resans huvudperson, Steffi.

Jag blickar åt soffan där jag sov för 20 år sen, känner att jag nog skulle kunna somna lite igen där under krucifixen till det här polska sorlet, det vaggar mig



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är vi hemma hos släkten

Jag vandrar med min syster, vi vandrar över Auschwitz Birkenau

En gyllene ängel